Avalon » Publicystyka » Artykuł

Recenzja Blu-Ray 3D - "Avengers" - Hotaru

Film skazany na sukces. Z jedyną w swoim rodzaju kampanią reklamową, na którą składały się inne filmy pełnometrażowe. Z bohaterami znanymi i lubianymi w USA, którzy jednak przekonali do siebie też resztę świata. "Avengers".

"Avengers" Blu-Ray 3D + Blu-Ray

logo.jpg

Kinowy hit roku zawitał na małe ekrany kin domowych Polaków 7 września. Dystrybutor, firma CD Projekt, oferuje trzy wersje wydawnictwa: DVD, Blu-Ray i Blu-Ray 3D. Poniższy tekst dotyczy tej ostatniej.

Pudełko

cover_front_res.jpg cover_back_res.jpg

Nie ma większych zaskoczeń, chociaż muszę przyznać, że zdjęcie wybrane na front opakowania jest dość niefortunne - aż razi pospieszną robotą w Photoshopie. Hulk, Thor, Iron Man i Captain America może i są w jednej kompozycji, ale zastosowana perspektywa, poza postaci, a nawet delikatne różnice w ich oświetleniu zadają temu kłam. Można było zestawić tych bohaterów trochę naturalniej, ale może się czepiam - przecież to nie pudełko będziemy oglądać.

Na tylnej stronie opakowania odnajdziemy wszystkie informacje, jakich byśmy oczekiwali. Szczegóły techniczne (odnajdziecie je też pod koniec tego tekstu), informacje o zawartości płyt BD, krótki emanujący marketingową papką opis obrazu i inne standardowe elementy. Całość nie razi, ale w moim odczuciu nie robi też szczególnie dobrego wrażenia - jest poprawnie i tylko tyle.

cover_inside_res.jpg

Wewnątrz wykonanego z pół-przezroczystego niebieskiego pudełka (w końcu to Blu-Ray) nabywca odnajdzie dwie niebieskie (a jakże!) płyty.

Płyty

discs_res.jpg

W opakowaniu znajdziemy dwie płyty. Jedną z filmem w formacie Blu-Ray 3D, zaś na drugiej producent umieścił film w wersji 2D, zwiastuny innych produkcji, oraz wszystkie materiały dodatkowe.

Menu

menu1.jpg
Zrzut ekranu pochodzi z materiałów promocyjnych, nie z recenzowanego wydawnictwa

Menu obu płyt jest bardzo estetyczne i ergonomiczne. Zaczynamy od najazdu na holograficzny model Helicarriera, by skończyć na jednym z monitorów przy mostku dowodzenia.

Podczas gdy w dolnej partii ekranu mamy przedstawione możliwe do wyboru opcje, większość powierzchni zajmują animowane klipy bohaterów filmu, zarówno Mścicieli, jak i agentów S.H.I.E.L.D. i Lokiego. Muzyka grająca w tle nie irytuje, chociaż wycinek mógłby być trochę dłuższy i zapętlony, żeby wrażenie z obcowania z menu było przyjemniejsze.

Obraz i dźwięk

03_300.jpg 05_300.jpg

Nie jestem aż takim kinomanem, aby z lupą szukać w obrazie niedoskonałości i studiując film klatka po klatce polować na artefakty. Wydawnictwo - zarówno film jak i materiały dodatkowe - zrobiły na mnie bardzo dobre wrażenie.

Oglądając film w 3D nie zaobserwowałem żadnych niedociągnięć, efekty były takie, jakie pamiętam z wizyt w kinach. Podczas seansu nie zauważyłem żadnych przestojów czy rwania, które mogłoby świadczyć o nieoptymalnej kompresji obrazu. Sam się temu dziwię, ale nawet nie wykryłem chwilowej czkawki podczas zmiany warstw płyty przez odtwarzacz.

Dźwięk też, o ile byłem w stanie stwierdzić, był bez zarzutu, ale nie jestem w tej materii autorytetem. Na potrzeby tej recenzji obejrzałem też film z polskim dubbingiem i chociaż nie jestem fanem tego rozwiązania w filmach aktorskich, to po jakimś czasie do niego przywykłem, co zaliczam na plus wydawnictwa.

Materiały dodatkowe

Standardowo przy takich wydawnictwach, materiały dodatkowe zostały spolszczone w formie napisów w naszym rodzimym języku. Nie ma opcji oglądania ich z lektorem lub dubbingiem.

1. Film "Marvel: Przedmiot 47" ("Item 47")

Jest to film krótkometrażowy, który Marvel Studios z komiksowego określa jako "one-shot". "Item 47" to trwający 8 minut z hakiem epilog do "Avengers", w którym poznamy historię pary kochanków (w tych rolach Lizzy Caplan i Jesse Bradford), w których ręce przypadkowo dostaje się jedna z pozostawionych przez Chituari sztuk broni. Broni, którą udaje im się aktywować.

"Item 47" ogląda się całkiem przyjmnie. Ograniczenia budżetowe nie są szczególnie widoczne. Dialogi, szczególnie z udziałem agentów S.H.I.E.L.D. (Titus Welliver i Maximiliano Hernández), niosą ze soba sporą dawkę humoru, a wszyscy bohaterowie są sympatyczni. Gdyby zapowiedziany serial "S.H.I.E.L.D." miał się operać na tej samej formule, bardzo by mi to odpowiadało.

Scenariusz napisał Eric Pearson, a wyreżyserował go Louis D'Esposito. Film nie został zdubbingowany, dostępny jest jedynie z polskimi napisami.


2. Wpadki

To 4-minutowy materiał zawierający przeróżne sceny, podczas których coś poszło twórcom nie tak - z angielskiego "gag reel". Zobaczymy, że aktorom zdarza się mylić kwestie dialogowe, czasami rekwizyty wydają się żyć własnym życiem, kostiumy okazują się większym wrogiem, niż wygenerowani komputerowo kosmici, lub jak improwizacja może zaprowadzić dialog w najróżniejsze niezbadane rejony.

3. Sceny niewykorzystane i rozszerzone

a) alternatywny początek - Przesłuchanie Marii Hill (2:34)
Rozumiem, dlaczego ta scena nie trafiła do wersji kinowej - film byłby za długi, a widz z miejsca nie wiedziałby, czy powinien emocjonalnie zaangażować się w zeznania Marii Hill, bo to kompletnie nowa dla niego postać. Lecz nawet mając to na uwadze uważam, że scena ta - w połączeniu z jedną ze scen usuniętych i alternatywnym zakończeniem - bardzo przysłużyłaby się pogłębieniu postaci odtwarzanej przez Cobie Smulders i zamknęłaby film w elegancką klamrę.


b) scena rozszerzona - Loki i Barton planują (1:44)
W scenie tej podczas rozmowy z Lokim Hawkeye ostrzega swego nowego szefa przed Nickiem Fury. Fani Bartona mogą być trochę rozgoryczeni wycięciem jej z filmu, ale ja zgadzam się z tą decyzją reżysera. Hawkeye nie mówi niczego, czego widz nie byłby w stanie wydedukować na własną rękę, a taki dość długi monolog stoi trochę w sprzeczności z rysem tej postaci - Barton jest tu przecież mrukiem, wyżej ceniącym czyny, niż słowa.

c) scena usunięta - Steve Rogers - Człowiek nie z tego czasu (3:03)
Dość długa scena pokazująca, że rozmrożony po 70-ciu latach bohater z czasów Drugiej Wojny Światowej ma problemy z aklimatyzacją w nowych, obcych dla niego czasach. Rogers i tak jest już postacią z największym czasem ekranowym, więc wycięcie tej sceny jest zrozumiałe. A zagubienie Steve'a w czasach współczesnych i tak jest odczuwalne w filmie, pomimo tego, że jest wykazane trochę subtelniej. Szkoda tylko króciutkiego cameo Stana Lee.

d) scena usunięta - Nick Fury i Rada Bezpieczeństwa Światowego (0:53)
Króciutki fragment, którego usunięcie z wersji kinowej jest całkowicie zrozumiałe. Z tej sceny dowiadujemy się 2 rzeczy: Fury nie spisał Hawkeye'a na straty, Rada jest przeciwna inicjatywie Avengers. Obydwa te fakty poznajemy też w innych scenach.

e) scena rozszerzona - Walka na wiadukcie - bez montażu (1:40)
Bardzo fajna, choć kompletnie zbędna scena. Spodobała mi się z uwagi na to, że daje nam zobaczyć, jak kręcono sceny walki na planie. Szczątkowe efekty specjalne, kaskaderzy w kostiumach mo-cap, użycie linek - daje to pojęcie, jak wiele z efektu końcowego powstawało w postprodukcji. Nie tylko elementów oczywistych, jak wystrzały z broni, sami kosmici, ale też cyfrowe tła czy cyfrowy kamuflaż elementów pomocniczych. Podczas seansu widz nie ma pojęcia o tym, że komputer maczał swe cyfrowe palce w wielu ujęciach. I chyba o to chodzi.

f) scena usunięta - Fury i Hill dyskutują z Radą Bezpieczeństwa (0:42)
Scena, która w połączeniu z alternatywnym początkiem i zakończeniem, świetnie pokazuje skomplikowaną relację między Marią Hill a Nickiem Fury. W tym momencie nadal nie wiemy, po czyjej stronie stoi Hill - czy jest przeszkodą na drodze Fury'ego, wtyczką Rady, czy też chodzi jej o coś zupełnie innego. Kilkadziesiąt sekund, a postać Cobie Smulders znacznie zyskuje na głębi.

g) scena rozszerzona - Banner i strażnik (1:37)
Bardzo sympatyczna scena. Nie mogę się zdecydować, czy jej skrócenie było dobrą decyzją, czy też nie. Wśród nielicznych głosów krytycznych znalazł się zarzut, że nie wiadomo, dlaczego w finale Hulk jest ukierunkowany, dlaczego nie niszczy wszystkiego i wszystkich dookoła. Ten krótki dialog może nie rozwiewa wszystkich wątpliwości, lecz na pewno udowadnia, że nie jest to kwestia zapomniana przez twórców.

h) alternatywne zakończenie - Przesłuchanie Marii Hill (2:45)
Bezpośrednia kontynuacja alternatywnego początku, zamykająca cały film klamrą. W końcu dowiadujemy się, po której stronie stoi Maria Hill i co dzieje się w jej głowie. Na dodatek agentka Hill pokazuje też pazurki. I zaobserwowałem miłe nawiązanie do tej sceny w one-shocie "Item 47".

4. Materiał "Graficzna opowieść" (6:29)


Wypowiedzi twórców i aktorów ilustrowane materiałami z planu i scenami z filmu. Filmowcy omawiają lokacje, scenografie, fikcyjną technologię, za którą zawsze stały realne przesłanki. Ogląda się to świetnie, ale materiał pozostawia niedosyt - chciałoby się wgryźć w te kwestie jeszcze bardziej, w kilkudziesięcio-minutowym dokumencie z większą ilością merytorycznych wypowiedzi.


Werdykt

13_300.jpg 14_300.jpg

Jestem fanem Jossa Whedona i uważam "Avengers" za jedno z jego największych dokonań. Jedyna krytyka, jaką jestem w stanie z siebie wykrzesać w stosunku do tego wydawnictwa, to "chcę więcej". Materiały dodatkowe są dobrej jakości, ale chciałby się kolejnych dokumenty o powiązaniach ze światem komiksowych i z poprzednimi filmami. Chciałbym zobaczyć krótkie skróty fabuł poprzednich filmów w kontekście tego obrazu, aby nawet ci, którzy nie oglądali wcześniejszych filmów Marvel Studios mogli docenić, na co porwali się twórcy. Nie pogardziłbym sylwetkami bohaterów i odtwarzających ich aktorów. Tylko wtedy, co zostałoby na wersję kolekcjonerską?

Kiedy jedynym zarzutem jest "chcę więcej", chyba mówi to samo za siebie.

07_300.jpg 22_300.jpg

Aktualizacja:
Pojawiły się doniesienia, że w wydaniach skierowanych np. na rynek Niemiecki i Angielski, w scenie śmierci jednej z postaci nastąpiła delikatna cenzura w stosunku do wersji kinowej. W polskiej wersji również 2 ujęcia zostały zmodyfikowane, by wydawały się mniej krwawe.

[Hotaru]


"Avengers" Blu-Ray 3D + Blu-Ray


Obraz: 16:9 widescreen (1,78:1)
Dźwięk: polski dubbing 5,1 Dolby Digital, angielski 7,1 DTS-HD
Napisy: polskie, angielskie
Czas: 142 min

Reżyseria: Joss Whedon
Scenariusz: Joss Whedon

Występują:
Robert Downey Jr. - Tony Stark / Iron Man
Chris Evans - Steve Rogers / Captain America
Chris Hemsworth - Thor
Mark Ruffalo - Bruce Banner / Hulk
Scarlett Johansson - Natalia Romanova / Black Widow
Jeremy Renner - Clint Barton / Hawkeye
Tom Hiddleston - Loki
Cobie Smulders - Maria Hill
Clark Gregg - Phil Coulson
Samuel L. Jackson - Nick Fury

Dystrybutor: CD Projekt sp. z o.o.

Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.