Avalon » Publicystyka » Artykuł

FAQ

Nie trzeba być nową osobą na stronie czy forum, żeby czasami zastanawiać się: "ale osso chozzi...?" Cóż, środowisko fanowskie z czasem wykształca swój slang, który nieubłaganie narzuca każdemu, kto odważy się wstąpić w jego szeregi. Dlatego też postanowiliśmy wyjść naprzeciw wszystkim zdezorientowanym i nowym czytelnikom tworząc krótki słownik avalonowo-polski. 


616 - numer używany do wyróżnienia głównego uniwersum Marvela wśród innych linii czasowych i alternatywnych rzeczywistości, wzięty prawdopodobnie od daty wydania pierwszego numeru serii Fantastic Four (czerwiec 1961) i przypisany oficjalnie do tej rzeczywistości.

Adaptacja - przeniesienie historii z innego medium (powieści, filmu) na karty komiksu (lub też w drugą stronę).

Annual (łac. annualis 'doroczny') - swego rodzaju stadium pośrednie między serią a one-shotem; wydania specjalne trwających serii ukazujące się mniej więcej regularnie raz w roku i rozwijające poboczne wątki.

Antologia - tytuł, w którym przedstawiane są krótkie historyjki dotyczące więcej niż jednej postaci i często nie związane ze sobą.

Arc (story arc) - kompletna historia, rozciągnięta na kilka numerów danej serii.

Ashcan - coś w rodzaju pilota nowej serii, pełny numer w nieco okrojonej formie wypuszczany w limitowanym nakładzie przed właściwym startem danej serii.

Atom Age (ang. 'era atomowa') - umowny okres w historii komiksów związany ze spadkiem ich popularności i kryzysem historii bohatersko-kryminalnych pod wpływem działań CCA, datowany na lata 1946-56, a czasami rozciągany do 1961 w odniesieniu do Marvela.

Austen - Chuck Austen, scenarzysta i rysownik, znany z telenowelowego zacięcia, którego elementy wplatał w swoje historie oraz kontrowersyjnych rozwiązań fabularnych.

Bezprzymiotnikowy (ang. adjectiveless) - termin stosowany dla odróżnienia tytułu od innych, bardzo podobnych, ale zawierających dodatkowe elementy, np. X-Men od Uncanny X-Men.

BMB - Brian Michael Bendis, scenarzysta między innymi przygód Avengers i Ultimate Spider-Mana.

Bromance (ang. brotherly romance 'braterski romans') - termin określający wyjątkowo bliską przyjaźń dwóch mężczyzn, których żartobliwie niektórzy postrzegają jako parę. Typowy przykład w Marvelu to Luke Cage i Iron Fist.

Bronze Age (ang. 'brązowa era') - umowny okres w historii wydawania komiksów przypadający na lata 1970-85, związany z lekkim spadkiem popularności po boomie w latach sześćdziesiątych.

Cameo - krótkie pojawienie się danej postaci w nie swoim komiksie.

Cancel (ang. 'anulowanie') - zamknięcie serii przez wydawnictwo lub usunięcie z planu wydawniczego.

Claremont (emeryt, pan Krzyś, claremontowa narracja) - scenarzysta Chris Claremont, długoletni twórca przygód X-Men i wielu innych bohaterów, który obecnie został trochę w tyle za rozwijającym się medium i stał się synonimem komiksowego anachronizmu, ze specjalnym uwzględnieniem rozwlekłej narracji.

Cliché (fr. 'klisza') - banał, ograna i wielokrotnie już widziana konstrukcja fabularna, która już się przejadła.

Cliffhanger - scena kończąca daną część historii (zwykle numer komiksu), która ma pozostawić czytelnika w niepewności co do dalszego ciągu.

Comic Code Authority (CCA) - działająca od lat 50. ubiegłego wieku organizacja moralno-cenzorska dbająca o to, by te straszne i złe komiksy nie wypaczały wrażliwej psychiki młodych czytelników. Powołana po głośnej publikacji psychiatry Frederica Werthama łączącej przestępczość wśród nieletnich z komiksami kryminalnymi, przez lata dbała o to, by nikt nie napisał brzydkiego słowa, nie narysował odciętej głowy, albo nie stawiał w złym świetle służb publicznych. Marvel zerwał z nią całkowicie w roku 2001.

Continuity (ang. 'ciągłość wydarzeń') - logiczna ciągłość przyczynowo-skutkowa, utrzymująca spójność wewnętrznego świata komiksowego. Jest dla komiksu tym, czym równowaga ekologiczna dla świata, więc często można usłyszeć narzekania na nią. Istnieją grupy fanów obsesyjnie dbających o nią i na siłę układających wydarzenia z komiksów tak, by tworzyły spójną chronologię.

Cosplay - nieodłączny element każdego konwentu, czyli parada przebierańców w kostiumach swoich ulubionych postaci.

Creative team - zespół osób tworzących komiks: scenarzysta, rysownik, liternik, inker, kolorysta i inne opcjonalne osoby.

Crossover (cross, X-over) (ang. 'skrzyżowanie') - bardziej rozbudowana historia, przeplatana między kilkoma tytułami i łącząca w jednej przygodzie kilku bohaterów lub kilka grup. Przykłady znajdziecie w dziale Komiks/Crossovery.

Dark Age (ang. 'mroczna era') - umowny okres w historii wydawania komiksów przypadający na lata 1986-1996, jego początek wiąże się z publikacją bardziej mrocznych opowieści o bohaterach niszczących ich idealne wizerunki, które przyniosły trend na historie w podobnym stylu w całym komiksowym świecie. Pociągnęło to za sobą także wzrost popularności komiksu, który doprowadził do nadmiernej eksploatacji medium i kryzysu wydawniczego w roku 1996.

Dekompresja (od ang. decompressed writing) - styl pisania scenariusza, pozostawiający wiele miejsca i swobody rysownikowi, często krytykowany za rozwlekłość, ponieważ ogranicza ilość wydarzeń w jednym numerze na rzecz rozbudowanych panoram i długich, szczegółowych scen np. pojedynków.

Deus ex machina
(łac. 'bóg w maszynie') - zabieg fabularny, polegający na wprowadzeniu w kulminacyjnym momencie historii nowego elementu, który ma decydujący wpływ na jej rozstrzygnięcie, często bez odpowiedniego wyjaśnienia lub wcześniejszej zapowiedzi.

Digest - wydanie zbiorcze kilku zeszytów w miękkiej oprawie i zmniejszonym formacie.

Discontinuity - patrz: Non-canon

DNA - Dan Abnett i Andy Lanning, duet scenarzystów, odpowiedzialny między innymi za kosmiczne historie spod znaku Annihilation.

Dork Age
(ang. 'durna era') - określenie okresu, kiedy dana postać przechodzi radykalną zmianę, podyktowaną jedynie chęcią zwrócenia uwagi czytelnika, która następnie jest szybko wymazywana i wszyscy udają, że nigdy nie miała miejsca, np. Saga Klonów w Spider-Manie, albo wątek Xorna w X-Men.

Editor-in-chief (EIC) - redaktor naczelny wydawnictwa, mający decydujące słowo w sprawach dotyczących zawartości merytorycznej komiksów. Obecnie jest nim Axel Alonso.

Edytor - spolszczone niedokładne tłumaczenie angielskiego określenia 'editor', które oznacza redaktora. Osoba odpowiadająca w wydawnictwie za dany tytuł lub ich grupę pod względem doboru twórców, zawartości treściowej, zachowania ciągłości i logiki wydarzeń, planu wydawniczego oraz innych tego typu spraw z zaplecza twórczego.

Elseworld (ang. 'inny świat') - historia rozgrywająca się poza głównym światem Marvela, w tzw. alternatywnej linii czasowej (zobacz: słownik), gdzie pewne rzeczy wyglądają i działają inaczej albo wydarzenia inaczej się potoczyły.

Essential - wydanie albumowe w miękkiej okładce o poszerzonej objętości zawierające czarno-białe przedruki kilkunastu zeszytów komiksowych i różnych historii, zazwyczaj nie dostępnych już w formie zeszytowej.

Event (ang. 'wydarzenie') - wyjątkowo duży crossover, z wieloma wątkami i składowymi, któremu często towarzyszą specjalnie dedykowane tytuły oraz miniseria pełniąca rolę tytułu przewodniego, która zawiera trzon opowieści, na przykład Civil War lub Secret Invasion.

Excelsior! (łac. 'najwyższy, najwspanialszy') - charakterystyczne hasło Stana Lee, którym zwykł podkreślać wyjątkowość komiksów Marvela.

Fanboy - podgatunek fana komiksowego, którego zainteresowanie graniczy z obsesją i skupia się przesadnie na jednej postaci, grupie lub temacie, nękając pozostałych swoimi zachwytami.

Fanfik (ang. fanfic, fan fiction 'twórczość fanów') - historia o bohaterach Marvela, napisana przez fana.

Flashback - patrz: Retrospekcja

Fourth Wall (ang. 'czwarta ściana') - hipotetyczna ściana, oddzielająca świat rzeczywisty od komiksowego, przez którą czytelnik zagląda do wnętrza panelu. Niektóre postacie wykazują zdolność przebijania się przez tę niewidzialną ścianę i mówienia bezpośrednio do czytelnika, np. Deadpool , She-Hulk.

Fraction (Ułamek, Matty) - scenarzysta Matt Fraction, niezbyt lubiany przez polskich czytelników, a z nieznanych powodów ceniony za oceanem. Znany z tworzenia płaskich postaci i historii, w których fabuły jest tyle, co kot napłakał. Udzielał się między innymi w Uncanny X-Men i Invincible Iron Man.

Golden Age (ang. 'złota era') - okres pierwszej i relatywnie największej popularności komiksów superbohaterskich datowany umownie na lata 1938-1945. Bohaterowie Marvela z tej epoki to m.in. Captain America i Namor.

Graphic Novel (ang. 'powieść graficzna, nowela graficzna') - pojedynczy komiks o znacznie powiększonej objętości zawierający jedną kompletną historię, często z komentarzami. Zdarza się, że wydawany od razu w twardej oprawie. Przykład: X-Men: God Loves, Man Kills.

Grimdark - termin określający przesadnie mroczne i złowieszcze charakteryzowanie postaci i miejsc.

Handbook - publikacja o charakterze encyklopedycznym zawierająca opisy postaci, miejsc, artefaktów itp.

HC (Hard Cover) - wydanie albumowe w twardej okładce zawierające przedruki kilku zeszytów komiksowych, zazwyczaj dotyczących jednej kompletnej historii, często wzbogacone o materiał dodatkowy.

Hudlin - scenarzysta Reginald Hudlin, autor pochodzenia afroamerykańskiego, który zasłynął tym, że uczynił z postaci Black Panthera swojego Marty Stu i narzędzie do demonstracji kiepsko skrywanej niechęci rasowej. Synonim historii przepełnionych własnymi żalami i pretensjami.

Imprint - coś jakby podsekcja wydawnictwa skupiająca jedną linię tytułów wydawanych na innych warunkach niż cała reszta i nie związanych z nią. Na przykład Marvel Adventures jest imprintem, wydającym komiksy przeznaczone dla młodszych czytelników, które wydawane są w nieco innej, łatwiejszej w odbiorze konwencji.

Inker - osoba odpowiedzialna za nakładanie tuszu na szkice i przygotowanie ich do dalszej obróbki graficznej.

"It's magic" - cytat, którym Joe Quesada wyjaśnił (a raczej nie wyjaśnił) dziurę logiczną w dużym wydarzeniu dotyczącym Spider-Mana. Nabrał on znaczenia pejoratywnego i stał się synonimem stwierdzenia "nie twoja sprawa, nic nie będę wyjaśniał".

Jack "King" Kirby - nieżyjący już rysownik, który w latach sześćdziesiątych swoim stylem zdefiniował na nowo grafikę komiksową i wpłynął na rozwój całego medium, w niektórych kręgach uznawany za ikonę, w innych czczony jako pomniejsze bóstwo.

JMS - Joseph Michael Straczynski, scenarzysta między innym przygód Spider-Mana i Thora.

JRJR - John Romita junior, kontrowersyjny rysownik, wielbiony przez niektórych, znienawidzony przez innych.

Kanon (kanoniczne, in-canon) - zespół wydarzeń uznawanych za oficjalne i rzeczywiste dla fikcyjnego świata.

Kolorysta - osoba nakładająca kolory na strony przygotowane przez rysownika i linkera.

Konwent (ang. convention, con) - masowa impreza rozrywkowa dla fanów, podczas której mogą spotkać się z twórcami komiksów i poznać najnowsze informacje (często ujawniane przy takiej właśnie okazji), a przy tym dobrze się bawić, zbierać autografy, przebierać się w kostiumy i organizować zakulisowe ustawki z fanami konkurencyjnego wydawnictwa. Największa i najbardziej ceniona seria konwentów w stanach nosi wspólną nazwę Comic-Con.

Liefeld - rysownik Rob Liefeld, popularny we wczesnych latach 90., słynący z niechęci do rysowania stóp i dłoni oraz fetyszu wobec przesadnej muskulatury i ogromnych spluw.

Liternik - osoba odpowiedzialna za rozkład dymków i tekst w komiksie.

Loeb - scenarzysta Jeph Loeb, osobnik niezbyt lubiany przez polskich czytelników, a z nieznanych powodów ceniony za oceanem. Obiekt złorzeczeń i pomstowań na forum, wielokrotny zdobywca tytułu najgorszego scenarzysty roku, twórca między innymi czerwonego Hulka i crossovera "Ultimatum".

Man-crush - Sympatia jaką twórca darzy konkretną postać, przekładająca się wręcz na uwielbienie. Słynnym przykładem są Brian Bendis i Luke Cage oraz artysta Leinil Liu i Howard the Duck.

Marvelowa metoda pisania - stworzona w latach 60. przez Stana Lee i Jacka Kirby'ego metoda tworzenia komiksów, w której scenarzysta tworzy główny zarys historii, rysownik zajmuje się jego adaptacją do postaci komiksu, a na końcu dokładane są dialogi i uzupełniana treść.

Mary Sue/Marty Stu - określenie postaci (odpowiednio żeńskiej i męskiej) fikcyjnej, w którą autor przelewa wyidealizowany obraz samego siebie, stawia ją w centrum wydarzeń i przesadnie wykorzystuje do rozwiązania każdej sytuacji.

Maxiseria - termin odnoszący się do miniserii o większej ilości numerów. Granica nie jest jasno określona, ale zazwyczaj odnosi się do serii, które miały więcej niż 10 numerów.

Miniseria (limited series, LS, mini) - seria komiksowa o z góry określonej (przynajmniej teoretycznie) ilości numerów i czasie wydawania, zazwyczaj zawierająca jedną konkretną historię opowiedzianą od początku do końca. Czasami zdarza się, że dobrze sprzedająca się miniseria zmienia się w ongoing.

Modern Age (ang. 'era nowożytna') - trwająca obecnie era w historii komiksu związana z odbudową rynku po krachu w 1996 roku oraz wykształceniem nowych, bardziej dojrzałych technik tworzenia komiksu.

Motion Comics - stadium pośrednie między komiksem, a filmem animowanym, często wykorzystujący obrazy z wydanego wcześniej komiksu, do których podkładane są dialogi aktorów.

Munchkinizm - termin określający przesadne przepakowanie postaci, zbyt wielka moc, zbyt dużo broni itp.

Nerdgasm - tego się nie definiuje, to się przeżywa, kiedy historia jest diabelnie dobra.

Noir (fr. 'czarny') - termin pochodzący z kinematografii (film noir), określający mroczne historie kryminalne, osadzone gdzieś w przedziale od lat dwudziestych do pięćdziesiątych ubiegłego wieku, ale także wszelkie odwołania do nich i próby budowania podobnego klimatu.

Non-canon (ang. 'niekanoniczne') - wydarzenia nie zaliczane do kanonu, w fikcyjnym świecie lub inne, które z jakichś powodów uznano za niebyłe. Często fani uznają za niekanoniczne wydarzenia, które trudno im zaakceptować.

Off-panel (ang. 'poza kadrem') - wydarzenie, które nie zostało pokazane w żadnym komiksie i dowiadujemy się o nim jedynie z komentarzy lub dialogów, np. rozwiązanie grupy Champions.

OHOTMU (Official Handbook of the Marvel Universe) - patrz: Handbook

OGN (Original Graphic Novel) - patrz: Graphic Novel

Omnibus - wydanie albumowe w twardej okładce o poszerzonej objętości zawierające przedruki kilkunastu do kilkudziesięciu zeszytów komiksowych i różnych historii, zwykle połączonych osobą twórcy, często zawierające jego kompletny run w danej serii.

One-shot (oneshot, 1-shot) (ang. one-shot 'pojedynczy wystrzał') - pojedynczy komiks wydany niezależnie od innych trwających serii, często związany ze szczególną okazją (np. rocznica, święta) lub wydarzeniem w wewnętrznym świecie wydawnictwa (np. crossover), polskim odpowiednikiem tego terminu jest wydanie specjalne.

Ongoing (ang. 'bieżący, ciągły') - seria komiksowa, której okres wydawniczy nie jest z założenia ograniczony czasem lub ilością numerów, innymi słowy: wydawca zakłada od początku, że będzie trwała dopóki będzie zainteresowanie i satysfakcjonujące wyniki sprzedaży.

Onomatopeje (sound effects, SFX) - wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. słynne BOOM!

Origin (ang. 'początek') - historia opowiadająca o powstaniu i początkach danej postaci lub grupy.

Out of character (ang. 'poza charakterem') - zachowanie postaci niezgodne z jej charakterem, nakreślonym przez twórców, np. nagła zmiana stosunku do innej postaci lub stron konfliktu.

PAD - Peter Alan David, scenarzysta między innymi przygód X-Factor i Hulka.

Pannapictagrafista - z łaciny, kolekcjoner komiksów. A co? Mamy być gorsi od filatelistów?

Pierwsze Prawo Gamarta
- zasada forumowa głosząca, by nie wypowiadać się na temat, o którym nic się nie wie, bo w ten sposób ryzykuje się absolutną kompromitację. Oryginalnie zawarta w słowach "ch*** żeś czytał".

Platinum Age (ang. 'platynowa era') - umowny okres w historii wydawania komiksów, przed rokiem 1938.

Pouches (ang. 'schowki, kieszenie') - termin nawiązujący do trendu w rysunkach z lat 90., kiedy to wszystkie postacie owijano od stóp do głów w pasy z kieszeniami i schowkami na wszelkie gadżety (patrz: Liefeld), nawiązujący zwykle do przesady w rysunkach.

Pulp (ang. 'miazga') - termin odnoszący się do popularnych magazynów z pierwszej połowy XX wieku, które zawierały krótkie historyjki detektywistyczne lub fantastyczne, pisane w charakterystycznym stylu, a obecnie do komiksów, które do tego stylu i epoki nawiązują.

Quesada (a.k.a. Joe Q, Quesadilla) - Joe Quesada, CCO (Chief Creative Officer) Marvela, wcześniej EIC (Editor in Chief) oraz dość popularny rysownik, ceniony wśród niektórych czytelników i nienawidzony przez innych za radykalne posunięcia oraz sporadyczne wcinanie się w pracę scenarzystów (zwłaszcza jeśli chodzi o przygody Spider-Mana).

Rating - system określania grupy docelowej odbiorców komiksów pod względem wieku odbiorcy związany z treścią komiksu. Marvel stworzył własny system po zerwaniu układu z CCA.

Reprint (ang. 'przedruk') - ponowny druk całego numeru komiksu lub jego części, może oznaczać ponowną publikację całości lub umieszczenie fragmentu w innym, nowym komiksie.

Retcon (od ang. retrospective continuity 'ciągłość retrospektywna') - zabieg fabularny polegający na dodaniu nowych elementów opowieści podczas retrospekcji nawiązującej do historii już opowiedzianej, nierzadko całe lata temu. Retcon często odwraca znaczenie historii o 180 stopni lub wiąże ją z innymi wydarzeniami. Najbardziej znany retcon ostatnich lat to ujawnienie, że Bucky nie zginął.

Retrospekcja (ang. flashback) - technika fabularna, w której przeszłe wydarzenia poznajemy z relacji lub wspomnień którejś z postaci.

Run - termin oznaczający okres pracy danego twórcy nad konkretnym tytułem, zazwyczaj używany w odniesieniu do scenarzystów.

Rysownik - osoba odpowiedzialna za szkice i wizualny układ komiksu, a często również inne elementy grafiki. Jest jakby reżyserem komiksu, bo to od niego zależy adaptacja scenariusza do formy, którą widzimy.

Scenarzysta - osoba odpowiadająca za zawartość fabularną komiksu, czyli autor historii, które czytamy. Zazwyczaj scenarzysta jest także autorem dialogów, ale są wyjątki od tej reguły.

Shock value
- wartość szokowa danej sceny, czy wydarzenia, to znaczy - sposób w jaki została pomyślana, by zaszokować czytelnika (np. brutalnością), nie wnosząc przy tym wiele do fabuły.

Silver Age
(ang. 'srebrna era') - umowny okres w historii wydawania komiksów przypadający na lata 1956-69 (w Marvelu czasami liczony od 1961), związany z odrodzeniem się komiksów bohaterskich i ponowną eksplozją ich popularności. W tym okresie powstała większość najpopularniejszych dziś postaci, m.in. Fantastic Four, Spider-Man, X-Men, Avengers, Hulk.

Special - patrz: One-shot

Splash page
(ang. 'rozkładówka') - strona lub dwie strony komiksu, zawierające jeden monumentalny panel, często również strona tytułowa.

Spoiler - tak zwana psuja, czyli ujawnienie ważnej dla fabuły informacji podczas wypowiadania się o historii, co może zepsuć niespodziankę innym. Niektórzy gotowi są za to zabić, więc lepiej ostrzegać, jeśli chce się coś zdradzić.

Stan "The Man" Lee
- ojciec większości klasycznych bohaterów wydawnictwa Marvel Comics i de facto całego wydawnictwa, przez wiele lat EIC, ukochany niczym dziadek przez każdego czytelnika.

Stand Alone Issue
- zeszyt danej serii ciągłej, zawierający historię, zamykającą się tylko w tym jednym numerze.

TAS (ang. the animated series 'serial animowany') - animowane seriale telewizyjne z lat 90. ubiegłego wieku z udziałem bohaterów Marvela. W Polsce pokazywane m.in. przez Fox Kids (obecnie Disney XD). Późniejsze (i poprzednie) seriale animowane używały innych podtytułów.

Tie-in (ang. 'wiązać się z, nawiązywać') - komiks wchodzący w skład większej opowieści, zwykle crossovera, często rozwijający tylko jakiś poboczny wątek i zupełnie nie powiązany z trzonem opowieści.

TM-Semic
(Semic, semicowcy) - polskie wydawnictwo, które w latach 90. wprowadziło na rynek wiele amerykańskich tytułów superbohaterskich (m.in. X-Men, Spider-Man, Punisher) i w ten sposób wychowało całe pokolenie czytelników, którzy nierzadko do dziś żyją sentymentem do owych lat.

TPB (TP, Trade Paperback) - wydanie albumowe w miękkiej okładce zawierające przedruki kilku zeszytów komiksowych, zazwyczaj dotyczących jednej, kompletnej historii.

Ultimate - jeden z imprintów Marvela, który prezentuje bardziej uwspółcześnione wersje znanych bohaterów, opowiadając od początku ich historię i tworząc własne uniwersum, które nie jest powiązane ze światem 616.

Wydawca - osobnik mający władzę wykonawczą w wydawnictwie, a więc decydujący o tym, na ile serii może sobie ono pozwolić, które mogą być wydawane, a które mają zniknąć z rynku. Prawdopodobnie niezwykle szczęśliwy z faktu, że ludzie wszystkie psy powieszą na edytorach. Obecnie jest nim Dan Buckley.

Wyniki sprzedaży
- dział wiedzy tajemnej, decydujący o tym, czy dany tytuł utrzyma się na rynku i będzie nadal wydawany. Marvel często powtarza, że czytelnicy głosują portfelami, co oznacza, że nie ważne jak dobre recenzje zbierze dany tytuł, bo istnienie każdej serii uzależnione jest od tego, czy się sprzeda.

Zapowiedzi - jak sama nazwa wskazuje, zapowiadają komiksy, które mają się ukazać w przyszłości, zwykle w postaci okładki i krótkiego opisu. Wydawnictwo udostępnia je zwykle z dwu i pół miesięcznym wyprzedzeniem, aby czytelnicy i sprzedawcy mogli złożyć zamówienia.

Zebrał Delirium, zredagował Adi.
Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.