Avalon » Publicystyka » Artykuł

Historia Marvela: rok 1945 - Girl Power

1945 - Girl Power

Rok, w którym zakończyła się II Wojna Światowa, był kolejnym niepomyślnym okresem dla komiksów o superbohaterach. Spadającej popularności zaszkodziło na dodatek zmniejszenie zamówień przez armię, która w czasie konfliktu kupowała duże ilości komiksów dla walczących żołnierzy. Znany z braku sentymentów Martin Goodman odważnie skierował swoje wydawnictwo w kierunku innych gatunków.
cover
Zdemobilizowany Stan Lee zastał Timely w zupełnie innym stanie od tego, w jakim było trzy lata wcześniej. Humorystyczne komiksy wyraźnie wygrywały rywalizację z klasycznymi superbohaterami. Pierwszą poważną ofiarą była seria USA Comics, która została zakończona po 17 numerach, mimo, że w końcowej fazie wydawania głównym bohaterem był sam Kapitan Ameryka. Obwinianie Vincenta Fago za pogarszającą się pozycję superbohaterów i posądzanie go o faworyzowanie komediowych historii, które były mu bliższe, wydaje się nieuzasadnione. W innych wydawnictwach sytuacja wyglądała podobnie i poza nielicznymi wyjątkami (np. Superman) zainteresowanie nadludźmi drastycznie malało. Lee odebrał z powrotem stanowisko redaktora naczelnego od Fago, który zresztą niedługo potem odszedł z Timely Comics. Nowy-stary redaktor nie zamierzał porzucić swoich ulubionych superbohaterów bez walki i rozpoczął kilkuletnie wysiłki mające na celu przywrócenie popularności ich przygodom. Jak się okazało później, trendu spadku zainteresowania nie udało się zatrzymać, ale przynajmniej superbohaterowie Timely przetrwali jeszcze kilka lat.

cover
Pewnie zastanawiacie się, jak zwycięstwo aliantów wpłynęło na tematykę komiksów. Skoro w realnym świecie naziści zostali pokonani, to czy w komiksach można ciągle pisać o walce z nimi? Na początku 1945 roku Kapitan Ameryka i spółka jeszcze walczyli z hitlerowcami, ale stopniowo coraz więcej historii dotyczyło spraw kryminalnych i detektywistycznych (momentami zaskakująco podobne do późniejszych przygód Scooby-Doo), aż w końcu historie wojenne zniknęły całkowicie. Nie wpłynęło to korzystnie na poziom komiksów, które stały się dosyć monotematyczne. Podczas wojny w typowym antologicznym komiksie znajdowały się 2-3 historie wojenne, ale również przeważnie po 1-2 opowieściach humorystycznych i detektywistycznych. Od 1945 roku ta różnorodność została zlikwidowana i tematyka stała się jednolita. Pojawiły się również problemy z utrzymaniem częstotliwości wydawania dwóch najważniejszych miesięczników: Marvel Mystery Comics oraz Captain America Comics, chociaż niewykluczone, że była to świadoma decyzja wydawnictwa, które reagowało na ograniczony popyt.


coverSłabo układały się losy komiksów o superbohaterach, ale inne gatunki komiksów sprzedawały się wyśmienicie. Podczas gdy liczba serii, w których regularnie występowali superbohaterowie, spadła do dziesięciu, liczba serii humorystycznych zbliżała się do dwudziestu. Niektóre nowe serie wytrzymywały zaledwie kilka numerów, ale na ich miejsce pojawiały się nowe. Rozwijała się też linia komiksów przeznaczona głównie dla czytelniczek. Miss America stała się stałym gościem w Marvel Mystery Comics, a pod koniec 1945 roku Timely mogło się pochwalić aż coverdziewięcioma seriami z żeńskimi bohaterkami. O ile o Millie the Model tudzież Nellie the Nurse pamiętają nieliczni, to jedna bohaterka przetrwała do naszych czasów. Mowa o Patsy Walker, która zadebiutowała jeszcze w 1944 roku, a rok później otrzymała własną serię. Ta postać przeszła poważną ewolucję: zaczynała jako typowa bohaterka lekkich opowieści dla nastolatek. Jej pierwsze przygody rozgrywały się w niewielkim miasteczku i obracały się wokół schematu "nastoletnia Patsy z pomocą swojej najlepszej koleżanki Nancy rywalizuje z nieprzyjemną Hedy Wolfe, najczęściej o względy przystojnego Buzza Baxtera". Tytułowej bohaterce nie brakowało spontaniczności i często mimo dobrych intencji pakowała się w kłopoty, ale przeważnie historie były pogodne i kończyły się happy endem połączonym z niezbyt natrętnym morałem. Przynajmniej przeważnie, bo zdarzały się takie "edukacyjne" historyjki: zainspirowana radiowymi audycjami na temat równości płci Patsy przekonuje koleżanki do zmiany sukienek na spodnie, płacenia za siebie i ignorowania ofert pomocy ze strony mężczyzn. Po pewnym czasie okazuje się, że te czynności są dosyć męczące, a gdy Hedy, która nie przyłączyła się do protestu, zyskuje zainteresowanie Buzza, Patsy ostatecznie rezygnuje z demonstracyjnego sprzeciwu, konkludując: "Czy prawa równości są warte utraty chłopaka? Po tysiąckroć nie!".

Lex
Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.