Avalon » Publicystyka » Artykuł

Historia Marvela: rok 1943 - Arka Fago

1943 - Arka Fago

sentinel1.jpgPrzy okazji opisu poprzedniego roku wspomniałem o zmianie redaktora naczelnego Timely Comics. Trzecim człowiekiem na tym stanowisku został Vincent Fago, kolejna ciekawa postać, która poważnie wpłynęła na losy wydawnictwa. Fago stracił wzrok w jednym oku gdy miał 16 lat, ale nie przeszkodziło mu to w zrobieniu kariery artystycznej. Zaczynał od animacji i po kilkuletniej pracy w wytwórni Fleischer's przeniósł się do Timely Comics. Niedługo potem Fago został wybrany na następcę Stana Lee, który wstąpił do wojska (Fago to nie groziło ze względu na wspomnianą wadę wzroku). Obu panów łączyła przyjaźń, więc przejęcie władzy odbyło się w przyjaznej atmosferze, a Lee przekazał mu wiele cennych wskazówek. Martin Goodman zaakceptował ten wybór, bo chciał otworzyć się na nowy gatunek: zabawnych historyjek, przeważnie z udziałem zwierząt, w których specjalizował się Fago. W wywiadzie opublikowanym w 2001 roku Fago wspominał współpracę z szefem w ciepłych słowach. Goodman podobno całe dni spędzał w swoim biurze i wpatrywał się w wyniki sprzedaży. Nie ingerował specjalnie w fabułę i pomysły Fago, uznając, że ten lepiej oceni jakość historii. Sam Fago również zostawiał wiele swobody swoim twórcom, zwłaszcza jeśli chodzi o komiksy z superbohaterami, na których niespecjalnie się znał.

coverNa przełomie 1942 i 1943 roku Timely wypuściło szereg nowych tytułów. Comedy Comics zastąpiło Daring Mystery Comics, zachowując numerację poprzedniej serii. Równocześnie pojawiła się seria Joker Comics, a niewiele później Krazy Komics i Terry Toons Comics. Wydawnictwo Timely podpisało umowę na wykorzystanie bohaterów studia Terry Toons (z Mighty Mouse na czele), ale tworzyło również wielu nowych bohaterów. Podobnie jak kilka lat wcześniej, wydawnictwo nie próbowało nawet zachować umiaru. Pojawiały się dziesiątki postaci i komiksowa menażeria sięgała od pieska preriowego, poprzez przeróżne ptactwo, do zwierząt domowych. Nie brakowało również zabawnych historyjek z udziałem ludzi, ale z czasem to zwierzęta zdominowały komediowe komiksy Timely. Największą karierę zrobił Super Rabbit, który zadebiutował w Comedy Comics #14 i był króliczym odpowiednikiem Supermana. Dziś praktycznie nikt już nie pamięta o tych postaciach, podczas gdy Kaczor Donald czy Królik Bugs stały się ikonami kultury. Humorystyczne serie Timely nie przetrwały próby czasu, ale przez kilka pierwszych lat sprzedawały się nieźle i niektóre dotrwały nawet do końca dekady.

Komiksy o superbohaterach nie zniknęły z oferty wydawnictwa - wręcz przeciwnie, w 1943 roku pojawiły się dwie nowe serie: All Select Comics oraz Kid Comics. Były to typowe dla Timely antologie, w których pojawiali się przeróżni bohaterowie. Tymczasem wielkie trio, czyli Kapitan Ameryka, Namor i Human Torch, coraz mocniej dominowało w komiksach Timely. Poza trzema własnymi seriami stali się regularnymi gośćmi w Marvel Mystery Comics, All Winners Comics i All Select Comics. Jednocześnie spadło trochę tempo pojawiania się nowych superbohaterów: możliwe, że było to spowodowane mizernymi efektami wcześniejszych prób. Zamiast kolejnych nowych twarzy, więcej szans dostali starsi bohaterowie: Young Allies, Destroyer czy Whizzer. Warto odnotować, że w tamtym okresie po raz pierwszy Timely wydał annuale i to od razu dwóch serii: Captain America Comics oraz Marvel Mystery Comics. Niestety, ich zawartość nie była oszałamiająca - obie pozycje zawierały przedruki już wcześniej wydanych historii... Pomysł najwyraźniej nie chwycił, bo na kolejne annuale Marvel zdecydował się dopiero w 1962 roku.


shores.jpgMobilizacja najważniejszych twórców otworzyła drogę innym scenarzystom i rysownikom. Wydawnictwo posiadało spory zapas gotowych do publikacji historii (ta polityka miała kilka lat później doprowadzić do masowych zwolnień), więc jeszcze przez pewien czas po tym, jak Bill Everett czy Carl Burgos poszli do wojska, ukazywały się napisane przez nich opowieści, ale ten stan nie mógł trwać bez końca. Wśród twórców, którzy wyróżniali się w tamtym okresie, był bez wątpienia Syd Shores, prawdziwy weteran wydawnictwa - trzeci pracownik (po Simonie i Kirbym) zatrudniony przez Timely w 1940 roku. Po odejściu tego duetu został między innymi głównym rysownikiem przygód Kapitana Ameryki i odgrywał ważną rolę do 1944 roku, gdy sam został powołany do wojska. Po wojnie powrócił do Timely i jeszcze pojawi się przy opisie dalszych losów wydawnictwa, bo stworzył wtedy wiele interesujących komiksów. Dobre wrażenie robiły również projekty Ernesta Harta, Vincenta Alascii, Mike'a Sekowsky'ego, Geroge'a Kleina i Eda Winiarskiego - cała piątka miała zrobić sporą karierę po wojnie, niestety niekoniecznie w Timely Comics.


1943 rok był rokiem przejściowym, komiksy z superbohaterami ciągle utrzymywały swój czołowy status, a humorystyczne komiksy dopiero budowały swoją popularność. Pod koniec kolejnego roku te pierwsze będą już w odwrocie, a komiksami Timely będzie rządzić komediowy nastrój.

Na koniec jeszcze pięć wyśmienitych okładek Alexa Schomburga.
 

Lex
Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.