Avalon » Publicystyka » Artykuł

"The Incredible Hulk": pressbook



UNIVERSAL PICTURES

Przedstawia film

Clipboard.jpg





OBSADA

Bruce Banner...................................................................................... EDWARD NORTON
Thaddeusa "Thunderbolt" Ross...........................……........................... WILLIAM HURT
dr Elizabeth "Betty" Ross................................................................................. LIV TYLER
Emil Blonsky.........................................................................…………………….......... TIM ROTH
Leonard................................................................................................................TY BURRELL


TWÓRCY

Reżyseria................................................................................................................. LOUIS LETERRIER
Scenariusz ................................................................................................................... ZAK PENN
Scenografia. ................................................................................................ KIRK M. PETRUCCELLI
Producent................................................................................................................................... AVI ARAD
Producent wykonawczy...............................................................................................STAN LEE
Zdjęcia........................................................................................................ PETER MENZIES, JR.
Kompozytor...................................................................................................CRAIG ARMSTRONG




CZAS TRWANIA 114 min.
PREMIERA W POLSCE: 13.06.2008
DYSTRYBUCJA W POLSCE: United International Pictures




Informacje o produkcji

Przed nami nowy rozdział opowieści o superbohaterze, który od ponad 40 lat zachwyca świat. Universal Pictures i Marvel Studios wprowadzają na ekrany film opowiadający historię jednego z najbardziej zniewalających bohaterów wszechczasów - THE INCREDIBLE HULK.
Przez dziesiątki lat brutalna siła, a jednocześnie poruszająca bezbronność tej postaci pobudzała wyobraźnię widzów. Podczas, gdy my staramy się kontrolować nasze emocje, Hulk to gniew i nieograniczona agresja kłębiące się we wnętrzu błyskotliwego naukowca, któremu coraz trudniej jest ujarzmić swoje alter ego.
Bruce Banner (dwukrotnie nominowany do Oskara® EDWARD NORTON, "Lęk pierwotny") desperacko poszukuje lekarstwa na promieniowanie gamma, które zatruło komórki jego ciała i wyzwoliło w nim olbrzymi gniew przyjmujący postać Hulka.
Banner żyje w cieniu – odcięty od świata i kobiety, którą kocha, dr Elizabeth "Betty" Ross (LIV TYLER, trylogia "Władca pierścieni"). Żyjąc jak ścigany, pragnie uniknąć obsesyjnie za nim podążającego generała Thaddeusa "Thunderbolta" Rossa (zdobywca Oskara® WILLIAM HURT, "Historia przemocy"). Zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że wojskowa machina, mająca na celu brutalną eksploatację jego niezwykłej mocy, jest tylko o parę kroków za nim.
Zarówno Banner, jak i Ross będą musieli stawić czoła nowemu przeciwnikowi - Abomination (Ohyda), monstrum, którego niszczycielska siła przekracza nawet moc samego Hulka. W ludzką inkarnację potwora – Emila Blonsky’ego - wcielił się nominowany do Oskara® TIM ROTH ("Pulp Fiction", "Wściekłe psy").
Aby pokonać swoje nemezis, naukowiec musi dokonać ostatecznego wyboru: zaakceptować spokojne życie Bruce’a Bannera lub odnaleźć heroizm w istocie, którą w sobie nosi - THE INCREDIBLE HULK.
W pozostałych rolach wystąpili - TY BURRELL ("Świt żywych trupów") - Leonard, mężczyzna konkurujący o uczucia Betty Ross, TIM BLAKE NELSON ("Syriana") - profesor Samuel Sterns, biolog, który prawdopodobnie posiada klucz do lekarstwa dla Bannera.
Na czele ekipy realizatorów filmu THE INCREDIBLE HULK stanęli – producenci AVI ARAD ("Spider-Man", "X-Men", "Fantastyczna czwórka"), GALE ANNE HURD ("Terminator", "Armageddon", "Obcy") i KEVIN FEIGE ("Iron Man", "Fantastyczna czwórka", "X-Men"), scenarzysta - ZAK PENN ("X2", "X-Men: Ostatni bastion"), reżyser - LOUIS LETERRIER ("Transporter", "Człowiek pies"). Pozostali członkowie ekipy to scenograf KIRK M. PETRUCCELLI ("Fantastyczna czwórka", "Lara Croft: Tomb Rider"), autor zdjęć PETER MENZIES, JR. ("Snajper", "Lara Croft: Tomb Raider"), montażyści JOHN WRIGHT ("X-Men", "Pasja"), RICK SHAINE ("Pitch Black") oraz VINCENT TABAILLON ("Transporter 2"), kompozytor CRAIG ARMSTRONG ("Ray", "World Trade Center"), zajmujący się efektami wizualnymi KURT WILLIAMS ("Fantastyczna czwórka", "X-Men: Ostatni bastion").
Producentami wykonawczymi THE INCREDIBLE HULK byli - legendarny STAN LEE ("Iron Man", "Spider-Man", "X-Men"), DAVID MAISEL ("Iron Man") oraz JIM VAN WYCK ("Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń").

PRZED ROZPOCZĘCIEM PRODUKCJI
Hulk przebojem:
krótka historia bohatera


Stworzony przez Stana Lee i Jacka Kirby, a debiutujący na łamach komiksu wydawnictwa Marvel w maju 1962 roku, Hulk osiągnął status jednego z najbardziej popularnych bohaterów ostatniego stulecia.
Do roku 1968 postać Hulka stała się popularna wśród czytelników na całym świecie. Stał się bohaterem komiksu "Tales to Astonish", który następnie zmienił tytuł na "The Incredible Hulk". Seria osiągnęła 474 numery, a jej publikacja zakończyła się w 1999 roku. Wtedy to zapoczątkowano nową serię zatytułowaną "The Hulk".
W 2003 roku, nagrodzony Oskarem®, reżyser Ang Lee pokazał widzom Hulka w obrazie zrealizowanym dla Universal Pictures. HULK opowiadał historię bestii, która okazała się być zarówno bohaterem, jak i potworem o niszczycielskiej mocy. Film miał rekordowe otwarcie na amerykańskim rynku - 62 mln USD – trzecie po przebojach Spider-Man i Iron Man.
Kiedy Universal i Marvel zdecydowały się na realizację kolejnego rozdziału, ich wybór padł na francuskiego reżysera Louisa Leterrier znanego z szybkiej pracy kamerą i pasji do serialu telewizyjnego, którym zachwycał się jako dziecko.

O PRODUKCJI
Potwory i wybawcy:
niesamowita obsada

Kiedy rozpoczął się proces kompletowania obsady do filmu THE INCREDIBLE HULK, reżyser i producenci postawili sobie za cel zgromadzenie na planie grupy aktorów, którzy byliby w stanie dostarczyć widzom pełnego adrenaliny przeboju, wyróżniającego się jednocześnie świetną grą aktorską. Przede wszystkim należało zacząć od zaangażowania aktora, który mógłby przekonać widzów co do imponującego intelektu naukowca Bruce’a Bannera i rozgrywającego się w jego umyśle mrocznego konfliktu. Poszukiwania spełniającego te kryteria aktora zakończyły się tuż po spotkaniu filmowców z dwukrotnie nominowanym do Oskara® Edwardem Nortonem.
Aktor od dzieciństwa zaintrygowany był postacią Bannera/Hulka. "W historii tego samotnego faceta, który sam skazuje się na wygnanie, usiłując uchronić świat przed czymś przerażającym, co znajduje się w jego wnętrzu, jest coś, do czego widzowie z łatwością się odniosą," mówi Norton. "Spodoba im się opowieść o znajdującym się w opresji, wiecznie uciekającym człowieku, który tak naprawdę ma prawo ostro reagować, kiedy naciska się na niego zbyt mocno."
Jednym z ważniejszych elementów filmu jest historia miłosna Bannera i poznanej na Harvardzie błyskotliwej pani biolog, Betty Ross. Miłość Betty do Bruce’a nigdy nie straciła na sile, chociaż ich związek jest skomplikowany. Dzięki niemu Betty jest w stanie odnaleźć człowieczeństwo w zielonym alter ego ukochanego. Do roli Betty filmowcy zaangażowali Liv Tyler. "Liv jest nie tylko klasyczną pięknością, ma także niezaprzeczalny talent," komentuje producent Kevin Feige.
Uporawszy się z obsadzeniem filmowych kochanków, Leterrier skupił się na znalezieniu aktora do roli człowieka, który poświęcił życie na schwytanie Hulka – generała "Thunderbolta" Rossa. Zdobywca Oskara® William Hurt okazał się być idealnym wyborem.
Hurt, wielki fan komiksów z Hulkiem w roli głównej, nie miał problemów z podjęciem decyzji co do zagrania w filmie. "Absolutnie wierzę w Hulka" - mówi aktor.
Do roli Emila Blonsky’ego – żołnierza ds. zadań specjalnych z olbrzymim pragnieniem dominacji i chwały – filmowcy zaangażowali brytyjskiego aktora Tima Rotha. Po tym, jak Blonsky zgadza się poddać działaniu takiego samego promieniowania gamma, jakie zmieniło Bannera, staje się Abomination – wrogiem Hulka przyćmiewającym go zarówno pod względem temperamentu, jak i siły.
"Blonsky to człowiek akcji, na którym nic nie robi wrażenia," mówi Roth. "Widział już wszystko, jest zmęczony i nagle trafia na Hulka. Zdaje sobie sprawę, że oto rozpoczyna się nowa gra, a on chce być jej częścią."
Po zakończeniu kompletowania obsady nadszedł czas na stworzenie istoty, która jest w połowie człowiekiem, w połowie bestią... i świata, którego starała się nie zniszczyć.

Konstruowanie "Najdziwniejszego człowieka wszechczasów":
efekty wizualne

Podczas gdy większość filmów opowiadających o super bohaterach opiera się głównie na efektach komputerowych (CGI), które pomagają im latać, miotać pajęczyną, wysuwać szpony czy przechodzić przez ściany, Hulk jest rzadkim przypadkiem bohatera, który w całości musiał zostać stworzony przy pomocy komputera.

Tworzenie Hulka

Reżyser Louis Leterrier dokładnie wiedział, czego oczekuje od projektu głównego protagonisty filmu. "Chciałem czegoś nadludzkiego," mówi. "Chciałem czuć jego fakturę, skórę, żyły. Wygląd Hulka musiał być perfekcyjny."
Aby to zadanie zostało wykonane, Leterrier i producenci filmu zwrócili się do specjalisty ds. efektów wizualnych, Kurta Williamsa. To właśnie jego zespół był odpowiedzialny za bezbłędne zintegrowanie ponad 900 efektów wizualnych – 450 z nich było w pełni komputerowo generowanymi obrazami postaci – z akcją filmu.
Rozpoczynając proces animacji, wiedziano, że Hulk musi nie tylko wyrażać uczucia gniewu, ale robić to w konfrontacji z realnymi aktorami. Zespół ds. efektów wizualnych stworzył zestaw narzędzi, które miały pozwolić Hulkowi na wyrażanie uczuć, dając tym samym widzom wizualne wskazówki co do interpretacji tego, o czym Hulk myśli i co czuje.
Ważny dla projektantów i animatorów był także rozmiar Hulka. Tak mówi o tym Williams: "Jednym ze sporych wyzwań było podjęcie decyzji co do skali postaci. Nie chcieliśmy, żeby raz rósł, a raz malał. Miał być przez cały czas taki sam. Pozwala to uwierzyć, że naprawdę jest w stanie podnieść samochód, rzucić nim o ziemię, a nawet zrobić olbrzymią rozpadlinę w ulicy."

Zaprojektowanie Abomination

Dla filmowców zaprojektowanie przeciwnika Hulka było jeszcze większym wyzwaniem, niż stworzenie samego Hulka.
W filmie Abomination ma ponad 3 metry wzrostu i jest o 60 cm wyższy od Hulka, co wg Williamsa daje mu "znaczącą przewagę". "Jednym krokiem pokonuje od 1,5 do 3 metrów, w zależności od tego, czy biegnie, czy nie," mówi. "Swobodnie może przemieszczać się z prędkością 50 km na godzinę."




Globalny Hulk:
Scenografia i lokalizacje

Trwające 88 dni zdjęcia do filmu THE INCREDIBLE HULK rozpoczęły się w lipcu 2007 roku w Toronto, a zakończyły w listopadzie w Rio de Janeiro.

Uchwycenie piękna Brazylii
Scenograf Kirk M. Petruccelli i jego zespół stworzyli ponad 100 obiektów scenograficznych na potrzeby filmu. Swoją podróż, która wiedzie go przez Amerykę Południową i Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych, Bruce Banner kończy w nowojorskim Harlemie.
Realizowanie części filmu w Brazylii – Rio de Janeiro - sprawiło, że ma on wygląd, którego nie można byłoby osiągnąć, robiąc zdjęcia w większości innych lokalizacji. Kilka z najbardziej tętniących życiem sekwencji nakręcono w położonej na zboczu wzgórza faveli Tavares Bastos. Labirynt wąskich uliczek i stromych schodów oferował spektakularne tło do sekwencji rozgrywającej się na początku filmu, w której Banner usiłuje uciec komandosom Rossa.
Poza scenami w Tavares Bastos, realizowano zdjęcia w starszych, kolonialnych dzielnicach Lapa i Santa Teresa. Ekipa wykorzystała ich bliskość do lasu Tijuca – największego na świecie miejskiego lasu deszczowego – aby nakręcić zapierające dech w piersiach sceny rozgrywające się zarówno na ziemi, jak i w powietrzu.

Aleja Abomination na Manhattanie
Scenariusz wymagał pokazania na ekranie walki o monumentalnych proporcjach, w której Hulk musi ocalić Nowy Jork i jego mieszkańców przed gniewem Abominationa.
Miejska sekcja Yonge Street w Toronto okazała się być idealnym miejscem dla odtworzenia witryn sklepowych w Harlemie.
Realizując zdjęcia w Toronto, ekipa wykorzystała kampus uniwersytecki, park Morningside i centrum finansowe miasta. Hale Toronto Film Studios mieściły scenografię wnętrz, łącznie z miejscem, gdzie to wszystko się zaczęło – laboratorium Bannera. Inne lokalizacje to baza Sił Powietrznych Kanady w Trenton, Ontario oraz lodowiec w Bella Coola w Kolumbii Brytyjskiej.

Zielony THE INCREDIBLE HULK

Realizatorzy filmu THE INCREDIBLE HULK przyjęli zdecydowany program polegający na ograniczeniu wpływu produkcji filmowej na środowisko.
Jedną z pierwszych praktyk, jakie zastosowano, było używanie gdzie to tylko możliwe hybrydowych i wydajnych jeśli chodzi o paliwo pojazdów. Dział transportu znalazł źródło zawierającego wyjątkowo mało siarki oleju napędowego dla wszystkich pojazdów z silnikiem diesla i generatorów.
Dział konstrukcji zrezygnował z użycia łatwo dostępnego tropikalnego twardego drewna typu lauan, które jest ścinane w sposób naruszający równowagę ekologiczną, a w zamian tego zdecydował się na odpowiednio ścinaną żółtą sosnę. Kiedy to było tylko możliwe, sosna była poddawana recyklingowi i oferowana takim agencjom, jak Habitat for Humanity.
Na planie używano ponadto tylko płóciennych toreb i ulegających biodegradacji pojemników. Dodatkowo zatrudniono firmę, która dostarczała na miejsce zdjęć pojemniki potrzebne do segregacji odpadów – papieru, plastiku, szkła i puszek.


OBSADA


EDWARD NORTON (Bruce Banner) – "Lęk pierwotny" ("Primal Fear") – nominacja do Oskara®, "Wszyscy mówią, kocham cię" ("Everyone Says I Love You"), "Skandalista Larry Flynt" ("The People vs. Larry Flynt"), "American History X" – nominacja do Oskara®, "Hazardziści" ("Rounders"), "Podziemny krąg" ("Fight Club"), "Zakazany owoc" ("Keeping the Faith"), "The Score", "Death to Smoochy", "Frida", "Czerwony smok" ("Red Dragon"), "25. godzina" ("25th Hour"), "Włoska robota" ("The Italian Job"), "Down in the Valley", "Iluzjonista" ("The Illusionist"), "The Painted Veil", "Pride and Glory".
Norton założył firmę produkcyjną Class 5 Films, która zajmuje się m.in. realizacją filmów dokumentalnych - "The Great Rivers Expedition", "Dirty Work", "Strange Days on Planet Earth" – współpraca z Sea Studios Foundation – dla National Geographic. Firma Class 5 ogłosiła ostatnio współpracę z firmą Brada Pitta Plan B Entertainment oraz National Geographic, aby wyprodukować dla HBO serię opartą na książce Stephena Ambrose "Undaunted Courage" o ekspedycji Lewisa i Clarka.

LIV TYLER
(Betty Ross) – trylogia "Władca pierścieni" ("The Lord of the Rings"), "Lonesome Jim", "Reign Over Me", thriller "The Strangers", "Jersey Girl", "Ukryte pragnienia" ("Stealing Beauty") Bernardo Bertolucciego, "Inventing the Abbotts", "Armageddon" z Brucem Willisem i Benem Affleckiem, "Kto zabił ciotkę Cookie?" ("Cookie’s Fortune") Roberta Altmana, "Plunkett & Macleane", "Onegin", "O czym marzą faceci?" ("One Night at McCool’s"), "Silent Fall" Bruce’a Beresforda, "Empire Records", "Heavy".

TIM ROTH
(Emil Blonsky) - "Rob Roy" - nominacje do Złotego Globu i Oskara®, "Planeta małp" ("Planet of the Apes"), "Youth Without Youth", "Funny Games", "Don’t Come Knocking" Wima Wendersa, "Wściekłe psy" ("Reservoir Dogs"), "Pulp Fiction" – oba w reżyserii Quentina Tarantino, "The Hit", "Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek" ("The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover") Petera Greenawaya, "Rosencrantz & Guildenstern Are Dead", "Vincent & Theo" Roberta Altmana, "Lucky Numbers", "The Legend of 1900 Giuseppe Tornatore", "Invincible", "Bodies", "Rest & Motion", "Murder in the Heartland", "Heart of Darkness" z Johnem Malkovichem, "Cztery pokoje" ("Four Rooms"), "Little Odessa", "Captives", "Gridlock’d", "Wszyscy mówią, kocham cię" ("Everyone Says I Love You") Woody’ego Allena, "Hoodlum", "Dark Water" i "The Beautiful Country".
Roth zadebiutował jako reżyser świetnie przyjętym przez krytyków filmem "The War Zone" z Rayem Winstone w roli głównej.

WILLIAM HURT
(generał Thaddeus "Thunderbolt" Ross) – "Historia przemocy" ("A History of Violence") – nominacja do Oskara®, "Yellow Handkerchief", "Osiem części prawdy" ("Vantage Point"), "Wszystko za życie" ("Into the Wild") Seana Penna, "Mr. Brooks", "The Good Shepherd" w reżyserii Roberta De Niro, "The King", "Beautiful Ohio", "Noise", "Syriana", "Osada" ("The Village") M. Night Shyamalana, "The Blue Butterfly", "Tuck Everlasting", "Zmiana pasa" ("Changing Lanes"), "Rare Birds", "A.I. Sztuczna inteligencja" ("A.I. Artificial Intelligence"), "Sunshine", "Odmienne stany świadomości" ("Altered States"), "Broadcast News" – nominacja do Oskara®, "Dzieci mniejszego boga" ("Children of a Lesser God") – nominacja do Oskara®, "Pocałunek kobiety pająka" ("Kiss of the Spider Woman") – nagroda Akademii® BAFTA oraz nagroda na festiwalu filmowym w Cannes, "Żar ciała" ("Body Heat"), "The Big Chill", "Eyewitness", "Gorky Park", "Alice", "Kocham cię na zabój" ("I Love You to Death"), "Przypadkowy turysta" ("The Accidental Tourist"), "The Doctor", "Dżuma" ("The Plague"), "The Simian Line", "Trial by Jury", "Second Best", "Smoke", "Confidences À Un Inconnu", "Jane Eyre", "Michael", "Dark City", "The Proposition", "The Big Brass Ring" oraz "One True Thing"; telewizja - "Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King", "Frankenstein", "The Flamingo Rising", "Master Spy: The Robert Hanssen Story", "Dune", "Varian’s War".

REALIZATORZY

LOUIS LETERRIER
(reżyseria) - "Transporter 2", "The Transporter", "Człowiek pies" ("Unleashed") z Jetem Li, Morganem Freemanem i Bobem Hoskinsem. Urodzony w Paryżu, Leterrier był ponadto asystentem reżysera i zajmował się efektami wizualnymi w filmie "Obcy – przebudzenie" ("Alien Resurrection") Jean-Pierre Jeuneta, a także współpracował z Lucem Bessonem podczas realizacji "The Messenger: The Story of Joan of Arc" oraz "Asterix i Obelix: Misja Kleopatra" ("Astérix & Obélix: Mission Cléopâtra").

PETER MENZIES, JR., ACS
(zdjęcia) – "Snajper" ("Shooter") Antoine Fuqua, "Czterej bracia" ("Four Brothers") Johna Singletona, "Szklana pułapka 3" ("Die Hard: With a Vengeance"), "Trzynasty Wojownik" ("The 13th Warrior"), "Lara Croft: Tomb Raider", "Córka generała" ("The General’s Daughter"), "When a Stranger Calls", "Hard Rain", "Czas zabijania" ("A Time to Kill") Joela Schumachera, "Ucieczka gangstera" ("The Getaway"), "The Great Raid" Johna Dahla, "Miss Agent 2: Uzbrojona i urocza" ("Miss Congeniality 2: Armed & Fabulous"), "Kangaroo", "Man of the House", "The Kid".

CRAIG ARMSTRONG
(muzyka) - "Moulin Rouge!" – Złoty Glob, BAFTA, "Spokojny Amerykanin" ("The Quiet American"), "World Trade Center" Olivera Stone, "Ray" – nagroda Grammy, "To właśnie miłość" ("Love Actually"), "The Magdalene Sisters", "Kiss of the Dragon", "Kolekcjoner kości" ("The Bone Collector"), "The Clearing", "Plunkett & Macleane", "Best Laid Plans", "Orphans", "Romeo + Juliet" Baza Luhrmanna – BAFTA, "Elizabeth: Złoty wiek" ("Elizabeth: The Golden Age").
Armstrong współpracował z takimi artystami, jak U2, Madonna, Luciano Pavarotti czy Massive Attack. W 2007 roku, w ramach festiwalu "Five:15 - Operas Made in Scotland", miała premierę pierwsza opera skomponowana przez Armstronga do libretto Iana Rankina. W tymże roku kompozytor nagrał z Orkiestrą Symfoniczną BBC pierwszą swoją klasyczną płytę dla EMI Classics France.

 

Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2018 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.