Avalon » Publicystyka » Artykuł

Recenzja komiksu - Deadly Class tom 3 Wężowisko

Po równi pochyłej

Remender, Craig i Loughridge znają wszystkie budujące napięcie zagrywki Hitchcocka i dają im upust w Wężowisku już na samym wstępie. Drugi tom Deadly Class pozostawił nastoletnich zabójców w gigantycznych tarapatach, które wskazywały, że całe wydarzenie skończy się co najmniej jatką, a na pewno ktoś położy się trupem. Najnowszy album kontynuuje to trzęsienie ziemi, a potem pozwala napięciu nieprzerwanie rosnąć, gdy główny bohater zaczyna staczać się po równi pochyłej.

Trzeci tom jest bardziej kameralny. Brutalna konfrontacja z ojcem Chico (zdekapitowanego chłopaka Marii) i jego poplecznikami jest efektowna, krwawa, dobrze wyważona i satysfakcjonująca. Ale także krótka. Wątek zamyka się na przestrzeni zaledwie dwóch zeszytów. Resztę albumu wypełniają konsekwencje tej potyczki, a w szczególności emocjonalne rozterki Marcusa, który musi poradzić sobie w nowych realiach (uwaga: recenzja nie zawiera spoilerów). A owa rzeczywistość jest dość ponura: każdy się od niego odwrócił, spiskuje za plecami i czyha na jego życie. Gęstniejąca paranoja i dusząca atmosfera mieszają się z autodestrukcyjnymi nawykami głównego bohatera, który za wszelką cenę i z pełną świadomością chce sięgnąć dna i anonsować to wszystkim wokół. 

Ta podróż po skrajnych ekscesach Marcusa została świetnie poprowadzona przez Remendera. Scenarzysta nie tylko w efektowny sposób pisze sceny akcji. Zaryzykuję stwierdzenie, że to te spokojniejsze, introspektywne sceny są najmocniejszą stroną jego scenariusza. Zwłaszcza w Deadly Class, bo jak dobrze wiecie, jest to tytuł po trochu autobiograficzny. Remender rozumie odszczepieńców i wyrzutków jak mało kto, bo sam do nich przynależał: ich problemy to jego problemy, ich wątpliwości to jego wątpliwości. Dylematy Marcusa, chociaż podlane dużą dozą narkotycznych majaczeń i rozbuchanego nastoletniego rozemocjonowana,  brzmią wiarygodnie i aż chce się je zgłębiać, by dotrzeć do tych upragnionych odpowiedzi. 

A te koniec końców nie muszą być przyjemne o czym świadczy zakończenie tomu. Wężowisko można traktować jako swoiste preludium do czegoś większego, co wydarzy się już w tomie czwartym. Spowolnienie tempa jest faktycznie odczuwalne, co może doskwierać tym czytelnikom, którzy od DC wymagali tylko i wyłącznie akcji. W moim mniemaniu nie jest to żadnym problemem, bo zabieg ten pozwala na rozwinięcie postaci pobocznych i zarysowanie ich agend: pierwsze skrzypce odegra gothka Petra i radziecki cyngiel Victor.  

A propos rysowania. Wes Craig kontynuuje tworzenie niesamowicie kinetycznych plansz i zabiegów, które zwiększają wrażenia z lektury, ot, wplatanie efektów dźwiękowych do kontrolowania narracji (patrz brat Chico na motorze) czy łamanie kadrów, które świadczą o łamanym sercu (Marcusa). Paletę kolorów ograniczono do kilku głównych barw i to nimi Craig nakreśla stan emocjonalny bohaterów. Strona graficzna to wciąż piękny widok. 

Polskie tłumaczenie po raz kolejny robi dla mnie robotę, i chociaż doceniam tłumaczenie tekstów muzycznych, bardzo klawo by się stało, gdyby ich tytuły pojawiały się gdzieś w przypisach u dołu strony (w wersji ang. dość łatwo zgadnąć co jest jakim utworem) - to bardzo subiektywna uwaga, nie wpływająca w żaden znaczący sposób na lekturę.  

Zatytułowałem ten tekst równią pochyłą i pewnie część z Was myślała, że tom 3  zwiastuje spadek formy, ale nic bardziej mylnego. Daliście się zwieść, bo Wężowisko tak naprawdę jest momentem, w którym szlag trafia wszystko i zacznie się prawdziwa szkoła zabójców. 

Nie wierzcie tytułom, kwestionujcie wszystko, czytajcie Deadly Class.    

Paweł Gregorczyk
Thousand Hi-Fives

Deadly Class, tom 3: Wężowisko
Scenariusz: Rick Remender
Rysunki: Lee Laughridge, Wes Craig
Tłumaczenie: Marceli Szpak
Oprawa: miękka
Ilość stron: 128
Format: 170x260
Cena: 44,00 zł

Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2019 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.