Avalon » Publicystyka » Artykuł

Relacja z wystawy Sztuka DC. Świt Superbohaterów

W ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi rozpoczęła się wystawa "Sztuka DC. Świt Superbohaterów", którą znaleźć można w EC1. Udało mi się dotrzeć w sobotę na miejsce i zajrzeć do środka, mimo pewnych obaw co do tego, co tam znajdę.

Patrząc na to, że Avalon jest stroną marvelocentryczną, wiadomym jest, że to Ci bohaterowie są mi bliżsi. Doceniam jednak wiele komiksów i ich adaptacji, które wywodzą się z DC. Wystawa, którą sprowadzono do Łodzi, to mieszanka różnych spojrzeń na tych bohaterów, ich komiksowe, filmowe i animowane oblicza. 

Na wystawę prowadzi droga z komiksowymi planszami przedstawiającymi różnych bohaterów i daty ich debiutu. Potem możemy już mniej więcej określić jak rozplanowana jest wystawa. Na początek poznajemy różne oblicza Supermana, mogąc oglądać stroje, które nosili na sobie kolejno Christopher Reeve, Brandon Routh i Henry Cavill. Większe wrażenie robią na mnie te pierwsze, bardziej ikoniczne i bliższe oryginałowi. Kostium Cavilla zbyt niebieski nie jest...

Chwilę potem wchodzimy w najobszerniejszą z części wystawy, bo poświęconą postaci Batmana. Nic dziwnego, bo to on otrzymał w swojej historii najwięcej filmów i animacji ze wszystkich bohaterów DC. Widzimy kostiumy Keatona, Kilmera, Clooney'a (tak, ten z sutkami!), Bale'a i Afflecka. Do tego kostiumy jego przeciwników, Riddlera (nawet ten z serialu z lat 60.), Jokera (Ledgera i Nicholsona), Catwoman, Bane'a, Freeze'a i Two-Face. Mamy też m.in. makiety miejsc z Dark Knight Rises, rekwizyty z Batman Returns i motor jakim poruszał się Batman w Dark Knight. Do tego masa grafik koncepcyjnych i szkiców. Także z animacji jak np. Batman The Animated Series. Interesujące jest także nagranie z wywiadem z autorką kostiumu Jokera, omawiająca inspiracje i źródła poszczególnych części ubioru. Takich nagrań w wystawie jest kilka.

Potem możemy zobaczyć kostium Harley Quinn z Legionu Samobójców oraz jej dwa pistolety, kostiumy Wonder Woman noszone przez Gal Gadot i te Lyndy Carter z serialu z lat. 70. Do tego oczywiście liczne szkice i grafiki koncepcyjne. 

Osobny akapit chciałbym poświęcić oryginalnym komiksowym planszom, które pojawiają się na przestrzeni całej wystawy. Możemy dostrzec, jak przebiegała praca nad nimi np. jak dawniej logo tytułu doklejano do gotowej planszy lub jak artysta dość obficie korzystał z korektora poprawiając swoje błędy. Mamy tu m.in. dzieła Alexa Rossa, Darwyna Cooke'a, Franka Millera, Amandy Cooner czy Jima Lee. Prawdziwa gratka dla fanów komiksów, a nie tylko ich adaptacji. 

Na początku pisałem, że miałem obawy wchodząc do środka. W środku mile się zaskoczyłem, bo oryginalne rysunki robią wrażenie, a widok kostiumów pozwala lepiej odtworzyć sobie w głowie filmowe sceny. Jedyne, do czego mogę mieć zarzuty, to oświetlenie, momentami wydawało mi się, że po prostu źle je rozplanowano. Nie tylko pod kątem robienia zdjęć eksponatom, ale po prostu oglądania ich. Źle się odbijało od szkła i niektóre z nich źle się prezentowały.

Wystawa obecna będzie w Łodzi aż do lutego przyszłego roku. Myślę, że przez te cztery miesiące, jakie pozostały do jej zakończenia, warto się tam wybrać i poświęcić całości co najmniej dwie-trzy godziny, żeby po prostu dobrze się bawić i może dowiedzieć się czegoś nowego o naszych ulubionych komiksach i filmach. Cena biletu myślę, że nie jest wygórowana. Sam, gdybym przypadkiem pojawił się w Łodzi  jeszcze raz przed końcem wystawy, chętnie tam ponownie zaglądnę, może dostrzegę jakiś detal, element wystawy, jaki mi umknął. Mimo początkowych wątpliwości, uważam, że organizacja tej wystawy to świetny pomysł.

Wojtek "Rodzyn" Rozmus
zdjęcia: Basia Nowakowska

Informacji o wystawie szukajcie na: switsuperbohaterow.pl

Sprawdź także:
Relacja z 30. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier














  



Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2019 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.