Avalon » Publicystyka » Artykuł

Living Tribunal #262 - Deadpool TP vol 3 - Good, Bad and Ugly

Deadpool TP vol 3 - Good, Bad and Ugly
Scenariusz: Brian Posehn, Gerry Duggan
Rysunki: Declan Salvey, Scott Kolbish
Strony: 136 
Cena okładkowa: 15,99 $ 
Zawiera: Deadpool vol. 3 #13-19
Data wydania: 18 grudnia 2013 

Rodzyn: Gdy zagłębiałem się w świat Marvela, Deadpool był postacią pisaną przez Daniela Way'a i trwało to dość długo, na pewno w porównaniu do długości większość z obecnych runów. Wykreowana przez tego scenarzystę postać była chodzącym memem, któremu brak było czegoś więcej, a do mnie docierały nienajlepsze opinie o tym tytule. Z Deadpoolem spotkałem się więc dopiero na łamach Uncanny X-Force Ricka Remendera, gdzie zobaczyłem, że postać ta ma w sobie coś więcej i nie warto spisywać jej na straty. To jednak nie przekonało mnie do sięgnięcia po doceniane komiksy z Deadpoolem, czyli te pisane przez Kelly'ego czy Simone. Dopiero ostatnio, z racji premiery filmu z Ryanem Reynoldsem w roli głównej, stwierdziłem, że pora coś przeczytać. 

Najnowsza seria z przygodami Deadpoola rozpoczęta w ramach inicjatywy Marvel NOW! pisana jest przez Gerry'ego Duggana i Brian Posehn, a od niedawna tylko przez tego pierwszego. Ze wszystkich napisanych przez nich opowieści najlepsze opinie zebrała historia "The Good, The Bad and the Ugly", która ukazała sie w trzecim tomie nowych przygód Deadpoola (pierwszy, "Martwi Prezydenci", nie tak dawno został wydany w Polsce, więc i na ten wkrótce przyjdzie pora). Co więcej, niekórzy nazwali ją jedną z lepszych w historii postaci, a że za rysunki odpowiadał w niej Declan Shalvey (Moon Knight, Injection), musiałem ją przeczytać. 

Historia zaczyna się w momencie, gdy Deadpool zaczyna się bać, że osoby, które dawniej na nim eksperymentowały, ponownie go złapią i jest przekonany, że wciąż go śledzą. Jest w takim stanie, że postanawia poprosić o pomoc inne eksperymenty programu Weapon Plus, czyli Kapitana Amerykę i Wolverine'a. I choć odmawiają, to sama rozmowa z Deadpoolem na dłużej wplątuje ich w całą intrygę, przez co możemy dłużej śledzić ich interakcje. I co warto dodać, zarówno Kapitan jak i Logan pisani są tutaj bardzo dobrze, nie wypadają irytująco jak miało to miejsce w przypadku lektury innych tytułów z ich udziałem w tym okresie. To właśnie Wolverine, podobnie jak czytelnik, z czasem zaczyna dostrzegać coś więcej w tym pyskatym najemniku, widzi, że ten musi teraz zmierzyć się z tym samym co on wcześniej. 

Wrogiem Deadpoola jest w tej historii tajemniczy Butler, który w jego schwytaniu ma osobisty interes. By go osiągnąć łączy siły z władzą Korei Północnej, w zamian za co eksperymentuje na ich terytorium na ich obywatelach w celu stworzenia nowej broni dla reżimu, ułomnie i bezdusznie kopiując członków X-Men z ery w której dołączył do nich Wolverine. 

Historia okazuje się o wiele bardziej poważna i dramatyczna, niż się tego spodziewałem. Deadpool naprawdę przeżywa tu pewnego rodzaju kryzys i tak jak dawniej Wolverine zmaga się ze swoją pamięcią: co naprawdę się wydarzyło, a co zostało mu wmówione przez członków Weapon Plus. Nie znaczy to, że nie ma tu żartów, oczywiście że są, to w końcu komiks o Deadpoolu. Pojawiają się jednak rzadziej i może dlatego, że wynikają z historii, wypadają tak dobrze. 

"The Good, the Bad and the Ugly" to przede wszystkim scenariusz, który idealnie wyważa komedię i dramat (coś czego brakowało w ostatnich latach u Deadpoola), oraz bardzo dobre rysunki Shalvey'a (choć nie aż tak świetne jak w Moon Knight). I o ile nie jestem w stanie dokładnie porównać tej historii do innych z udziałem Deadpoola, to na pewno jestem w stanie dostrzec, że jest to tytuł, na który warto zwrócić uwagę. I choć premiera polskiej wersji dopiero przed nami, to warto o niej pamiętać o tej historii, gdy już się ukaże. 



4

Recenzja została napisana na podstawie wydań zeszytowych głównej historii (#15-19).

Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.