Avalon » Publicystyka » Artykuł

Living Tribunal #165 - Iron Man by Michelinie, Layton & Romita Jr. Omnibus vol. 1 HC

Iron Man by Michelinie, Layton & Romita Jr. Omnibus vol. 1 HC 1290953m.jpg
Scenariusz: David Michelinie, Bob Layton, Bill Mantlo i inni
Rysunki: John Romita Jr., Bob Layton, John Byrne, Carmine Infantino, Sal Buscema, Jerry Bingham i inni
Okładka: John Romita Jr.
Data wydania: 10.02.2013
Liczba stron: 944
Cena: 99.99$
Zawiera: Iron Man vol.1 #115-157


Xavier83: Nie będąc wielkim fanem postaci Iron Mana postanowiłem zapoznać się z historiami, które ukształtowały Starka, bez konieczności sięgania do samych początków. Lepszej okazji niż zakup Omnibusa zbierającego pierwszy run Davida Micheline'a w serii o Iron Manie nie mogłem sobie wymarzyć. Jako zatwardziały fan X-Men rzadko mogę wychwalać album, który dorównuje temu, co zawiera UNCANNY X-MEN OMNIBUS by CHRIS CLAREMONT. A jednak mam właśnie po temu okazję.

David Micheline, Bob Layton i John Romita Jr. odwalili kawał solidnej roboty nie pokazując Tony'ego Starka jako nadzianego biznesmena próbującego poderwać wiele kobiet. Zamiast tego skrupulatnie budowali ludzkie oblicze biznesmena, który równocześnie jest herosem skrywającym się pod maską Iron Mana. Już od pierwszych numerów runu twórcy zaskoczyli mnie doborem przeciwników i to na dodatek płci pięknej. Madame Masque wypada naprawdę przekonywująco dokonując zdrady na swoim byłym kochanku dla dobra taty, którym - jak wiadomo - jest Count Nefaria.

Jednak wśród kobiet przez cały run błyszczy Bethany Cabe, której uczucie do Starka jest napędem dla pomniejszych wątków, splatających się w końcu na emocjonalnie wybuchowe zakończenie. Tak powinno się prowadzić kobiety w komiksach. Panie inteligentne i urodziwe, które mają wpływ na głównego bohatera.

Doskonale wyglądają szpiegowsko-kryminalne elementy fabuły, których przez cały run mamy naprawdę wiele. Scenarzysta po mistrzowsku wprowadził wątek S.H.I.E.L.D., która to organizacja chciała dobrać się do firmy Starka, by ta pracowała dla potrzeb USA. I to na dodatek na dwóch frontach, z których jeden doprowadził do świetnej konfrontacji z wojskami rosyjskimi. Długo nie mogłem podnieść szczęki, gdy zobaczyłem jak blisko wybuchu wojny było. W pamięci na zawsze zostanie jednak ubieranie zbroi Iron Mana w powietrzu spadając z Hericarriera. A tekst Fury'ego, że gdy przychodzi dokonać wyboru: przyjaźń lub ojczyzna, to on zawsze wybierze Amerykę, definiuje tego człowieka idealnie.

Niektórzy myślą, że historia "Demon in a Bottle" tyczy się tylko problemu alkoholowego Starka. Popełniają gigantyczny błąd. Czytając zeszyty poprzedzające ten wątek śmiało mogę stwierdzić, iż scenarzysta chciał pokazać jak bardzo można człowieka upokorzyć w życiu zawodowym oraz prywatnym, by ten szukał pomocy w alkoholu. Jednak ten trunek jest tylko elementem całej skomplikowanej sytuacji, w jakiej był Stark na wielu frontach. Bethany Cabe doskonale wkomponowała się w pomoc bohaterowi. Dodając do tego Jarvisa i złożenie przez niego wypowiedzenia, dostajemy naprawdę solidną wielowymiarową definicję Iron Mana.

Debiuty Justina Hammera oraz Jamesa Rhodesa scenarzysta zaplanował w bardzo fajny sposób. Z jednej strony dostajemy definicję złoczyńcy, który wykłada na ławę co nim kieruje i przysparza poważnych problemów Starkowi przez większą część runu scenarzysty. Z drugiej strony Rhodes zostaje przedstawiony jako osoba, która pomogła Starkowi wydostać się z Wietnamu. Muszę szczerze przyznać, że podobało mi się przedstawienie początków Iron Mana w wykonaniu Davida Micheline'a.

Jeżeli chodzi o historię "Doomquest" to faktycznie jest ona czymś niezwykłym. Pokazała dokładnie, co Doom chce osiągnąć dla swojej matki i równocześnie jego uznanie dla Iron Mana, którego wówczas nie łączył ze Starkiem, tylko jego służącym. Tym bardziej słowa o inteligencji przeciwnika i późniejsza współpraca wypadły naprawdę dobrze.

Jednak tym co przekonało mnie do wizji Davida Micheline'a są złoczyńcy z tak zwanego drugiego planu: Blizzard, Melter, Whiplash, Spymaster, Blacklash, Living Laser, Unicorn oraz Titanium Man. Scenarzysta dał im zabłysnąć i widać, że nie służą jako worki treningowe. Niektórzy mają poważne problemy psychologiczne, a inni pałają rządzą zemsty na Iron Manie. Jednak ani przez chwilę nie odczułem tego, że oni mogą zaraz przegrać. To właśnie pokazuje kunszt scenarzysty w budowaniu napięcia. Ich dialogi nie są zapychaczami, ale budowniczymi scenariusza. Ładnie w misterną sieć intryg wymyślonych przez Micheline'a wkomponowało się również Roxxon Oil.

Jeżeli chodzi o dodatki, to bez wątpienia perełką jest rezygnacja Jarvisa, która została "oczyszczona" i w końcu ten tekst ujrzał światło dzienne. Dodatkowo wyjaśniono całą historię, jaka stała za tym dokumentem. Uraczono nas również masą szkiców, schematów oraz okładek. Miłym dodatkiem jest również odnowiony graficznie komiks Iron Man #144. Choć przez pomyłkę umieścili w opisie z błędem, iż to jest #114.

Fajnym prezentem jest również jedna strona, która pokazuje co by się działo, gdyby Stark miał problemy z jedzeniem, a nie alkoholem.

Przyznam się, iż przeczytałem tego Omnibusa w ciągu jednego dnia, z przerwą na obiad. Jestem naprawdę pod ogromnym wrażeniem fabuły z jaką miałem przyjemność się zapoznać. Od samego początku szpiegowsko-kryminalna historia wciąga bez reszty. Tytułowy bohater jest poddawany naprawdę trudnym wyzwaniom, zarówno fizycznym jak i psychicznym. Jego związek z Bethany Cabe pokazuje, że można dobrze prowadzić kobiety w komiksach, nie ograniczając się do ich urody. Złoczyńcy są skuteczni w tym co chcą osiągnąć i nie są tylko workami do bicia. Mamy tu do czynienia z dobrze skonstruowaną fabułą przepełnioną akcją od samego początku do końca. Już nie mogę doczekać się drugiego Omnibusa, który przedstawi drugi run Davida Micheline'a w serii o Iron Manie. Ale to pewnie za kilka lat.

lt_5pts.png
Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.